Mgr. Lucie Miškóciová
nezávislý psycholog
Mgr. Lucie Miškóciová
nezávislý psycholog
Projekt Život v kufříku mě zaujal především proto, že dětem poskytuje takový základní balíček vzpomínek na období těsně po narození. Obsahuje důkazy pro existenci a původ dětí, které putují do kojeneckého ústavu či náhradní rodinné péče. Vzpomínky z kufříku se mohou stát základním stavebním kamenem identity, zejména tehdy, pokud se v dokumentaci života dítěte dále pokračuje a kontinuita jeho historie tak není narušena. Kufřík s sebou současně nese zprávu:"Jsi pro nás důležitý, stál jsi nám za to, abychom pro Tebe připravili tyto věci." Může dodávat pocit jistoty, bezpečí a sounáležitosti, které patří mezi základní potřeby každé lidské bytosti. Projektu velmi fandím a autorkám tleskám za nápad i jeho provedení.
Projekt Život v kufříku mě zaujal především proto, že dětem poskytuje takový základní balíček vzpomínek na období těsně po narození. Obsahuje důkazy pro existenci a původ dětí, které putují do kojeneckého ústavu či náhradní rodinné péče. Vzpomínky z kufříku se mohou stát základním stavebním kamenem identity, zejména tehdy, pokud se v dokumentaci života dítěte dále pokračuje a kontinuita jeho historie tak není narušena. Kufřík s sebou současně nese zprávu:"Jsi pro nás důležitý, stál jsi nám za to, abychom pro Tebe připravili tyto věci." Může dodávat pocit jistoty, bezpečí a sounáležitosti, které patří mezi základní potřeby každé lidské bytosti. Projektu velmi fandím a autorkám tleskám za nápad i jeho provedení.
Preventivní program „Život a já“, který je součástí „Života v kufříku“, je určen dětem na základních školách. V období 6 - 12 let dochází k intenzivnímu formování osobnosti, k rozvoji kognitivních schopností, sociálně - emočních dovedností a morálky. Tento věk je klíčový také pro budování vztahů.
Program má ambice podporovat vztahy v kolektivu vrstevníků, ale i v rodině, zvědomovat kořeny, sítě vazeb, budovat mezigenerační respekt, zázemí a odpovědnost za svůj životní příběh.
Díky tomu můžeme předcházet sociálnímu vyloučení dětí, pocitům osamělosti, konfliktům ve třídě i šikaně.
Cílem programu „Život a já“ je uvědomění si vazeb a vztahů, které děti ukotvují v životě a poskytují jim pocit bezpečí, jistoty a opory. Uvědomění si sítě rodiny, kamarádů, spolužáků, učitelů a dalších blízkých osob, které je podpoří v jakékoliv životní situaci (kdo mi pomůže, komu já, s kým pro sebe uděláme něco hezkého). Podpoření vztahu k rodičům, k prarodičům, ke svým budoucím dětem („Stáváš se navždy zodpovědným za to, cos k sobě připoutal“). Rozvoj sociálně emočních dovedností - empatie, zvládání emocí, sebepřijetí, adaptability, motivace, seberealizace (kdo jsem, kdo chci být, jaká je má hodnota, čeho si cením u sebe a čeho u druhých).
Program je koncipován jako skupinové sebepoznávání s prvky individuální práce. Program pracuje s hudbou, obrázky, kresbou, využívá dětskou představivost a intuitivní vnímání.
Důležitou součástí programu je vizualizace sebe jako „dospěláka, kterým jednou chci být“, ne z pohledu profese, ale lidských kvalit, vlastností, schopností, dovedností a vazeb.
Dalším prvkem je předání „Kufříku třídy“. Tímto programem může započít shromažďování společně prožitých vzpomínek (symboly, talismany, fotografie a další) a tím i intenzivnější budování silného třídního společenství.